Fii eroul generației tale!
Contact: +40 761 228 781

Scoala Muzicala Buzoiana – Prof.Leon Rusu

Eram in sala Liceului „Mihai Eminescu” pentru preselectia de noi tinere talente, care vor participa la Festivalul Tineretii – Jupiter, cand am avut onoarea sa-l cunosc pe domnul LEON RUSU, profesor de muzica la Scoala „George Emil Palade”  din Buzau, Inspector scolar de specialitate – I.S.J. Buzau, prilej de a il intervieva pentru ziarul Festivalul Tineretii.

– Fiti amabil si descrieti-ne rolul profesorului de muzica in descoperirea, pregatirea si coordonarea elevilor in vederea participarii la un Festival International?

– Pentru a realiza acest succes, lansarea unui talent muzical, rolul profesorului de muzica este primordial, va depune o munca imensa, o daruire totala impletita cu dragostea parinteasca pe care trebuie s-o acorde elevului. Daca la inceput de drum copilul dovedeste reale calitati vocale, de auz, simt ritmic, etc. profesorul trebuie sa dezvolte toate aceste atuuri, individualizand educatia viitorului muzician, utilizand pe parcursul anilor prin studiu sustinut, metode de lucru individuale pentru a dezvolta atat auzul si ritmicitatea, dar mai ales calitatile vocal-artistice ale copilului.
Metodica de specialitate indica exercitii ritmice, ritmico-melodice, vocalize speciale pentru fiecare tip de voce.  In a doua faza, cea de cizelare si lansare a tanarului talent, profesorul trebuie sa imbogateasca repertoriul elevului indrumandu-l sa participe la cat mai multe concursuri si festivaluri de specialitate. Punctul culminant al pregatirii elevului il reprezinta participarea si castigarea unui premiu la un festival international.

– Domnule prof. Leon Rusu, avand experienta functiei de Inspector de specialitate in cadrul ISJ Buzau, cunoscand activitatea cultural-muzicala din scolile pe care le controlati si indrumati, ati putea sa ne spuneti, ce lipseste   scolilor ca dotare  in vederea desfasurarii optime a  orelor de muzica?

– In conformitate cu cerintele noii programe de predare, profesorul de muzica este nevoit sa sustina si ore de muzica instrumentala, obligatie care-i creeaza omului de la catedra multiple probleme. Necesitatea infiintarii unui cabinet de muzica, care presupune o dotare minimala cu mobilier individual, aparatura audio-video, cel putin opt instrumente muzicale (cu corzi, de suflat, de percutie), o biblioteca cu manuale de specialitate, discoteca cu inregistrari reprezentative din toate genurile muzicale. Pot afirma ca foarte putine scoli din Romania  sunt dotate corespunzator din punct de vedere muzical, iar profesorii de muzica suplinesc aceste lipsuri prin eforturi proprii.     In acest sens se impune ca scoala sa aiba un bogat material didactic pentru dezvoltarea auditiei muzicale selective,  iar elevii sa  imprumute lucrari muzicale reprezentative ale muzicii clasice si contemporane in vederea crearii unei culturi muzicale solide.

-Este bine cunoscuta activitatea cultural artistica sustinuta de cadrele didactice, care-si duc invataceii pe anumite scene la concursuri interscolare, sau merg cu ei in tabere organizate, momente de satisfactie atunci cand unii dintre participanti dovedesc insusiri deosebite pentru a canta cu vocea sau la un anumit instrument, de unde si intrebarea mea: cum trebuie sa procedeze un profesor de specialitate cand descopera talente muzicale care nu studiaza intr-o scoala sau liceu vocational?

– Aici intervine marele rol al profesorului de muzica sa-i creeze elevului un cadru educational de specialitate. Daca in unitatea scolara sunt prevazute ore de activitati extracurriculare (un caz fericit), atunci efortul profesorului va fi diminuat, iar rezultatul nu poate fi altul decat unul de succes. In cazul cand nu au ore  prevazute de activitati extracurriculare (in scolile apartinand invatamantului de masa), atunci efortul profesorului va fi mult mai mare pentru realizarea solfegiilor si exercitiilor muzicale  vocale  de specialitate.

– Scoala, lacas sfant in care ne formam, devenim oameni, ca apoi integrandu-ne in societate, cu puterea bratelor si agerimea mintii ne  aducem obolul la perpetuarea traditiilor, obiceiurilor noastre stamosesti (poarta-te cum ti-e portul si vorbeste cum ti-e graiul) sa fim mandri ca suntem romani; domnia-voastra fiind dascal, parinte si inspector, cunoscator a tot ce se misca pe linie culturala in scolile judetului, ati putea sa ne informati, care este contributia autoritatilor locale si a sponsorilor in sustinerea si pastrarea obiceiurilor si traditiilor locale?

– Contributia autoritatilor locale este decisiva in organizarea si desfasurarea unui concurs artistic. Etapele de initiere, de desfasurare si finalizare a unui proiect de acest gen, implica obtinerea aprobarilor de la autoritatile locale, gasirea unui spatiu adecvat, a unei echipe de buni organizatori, care sa  sustina si sa monitorizeze cu atentie relizarea in cele mai bune conditii a spectacolului.
Sponsorii au in egala masura un rol foarte important in sustinerea materiala a obiceiurilor si traditiilor locale, pentru ca fara acest sprijin, aceste demersuri raman   doar  in stadiul de proiect.  Nu in ultimul rand, rolul mass-media este de subliniat, deoarece, fara o promovare corespunzatoare, evenimentul ar trece neobservat pentru comunitatea locala.

– V-as mai ruga, ce  parere are domnia-voastra despre sprijinul primit in acest moment de tinerii buzoieni  care participa la manifestarile nationale si internationale pentru dezvoltarea dialogului intercultural?

– Ma gandesc ca buzoieni sau nu, toti tinerii au nevoie de un sprijin sustinut din partea familiei,  profesorilor, eventual a impresarilor in realizarea  unui dialog intercultural. Din punct de vedere psihologic, daca participarea la un astfel de dialog nu e incununata  de succes, traumele de  adaptabilitate sociala se pot adanci, si nivelul de sociabilitate a copilului poate scadea. Mi-as dori ca factorii responsabili ai comunitatilor locale sa inteleaga importanta dobandirii de catre tineri a valorilor muzicale autentice si abilitatilor practice de a performa in acest domeniu sensibil.

– Domnule prof. Leon Rusu, de cand am intrat in sala de auditie a tinerilor buzoieni, pana la final… m-a surprins dinamicitatea cu care va ocupati de fiecare amanunt al aceste preselectii: inscrierea concurentilor, vocalize la inceput de-a canta pe scena in fata comisiei de specialitate, ati ajutat la completarea dosarelor, ati fost in permanenta legatura cu sunetistul, si nu in ultimul rand, o gazda primitoare, oferindu-ne conditii foarte bune sa ne indeplinim misiunea, cum se defineste aceasta atitudine de profesor, inspector si de gazda minunata?

– Vedeti dumneavoastra, in plaiul colinar al Judetului Buzau, noi muntenii pastram de la ai nostri parinti ospitalitatea, vorba buna si dragostea pentru cel ce ne calca pragul casei. Ce fac de cand ma stiu este in obisnuinta mea, dar si indeplinirea cu placere a indatoririlor pe care le am ca profesor si inspector (fata de elevi, de parintii lor si de comunitatea buzoiana), iar la un asemenea eveniment, pregatindu-ne pentru Festivalul TINERETII, nu-i prea mult, fiindca speram ca de pe scena acestui minunat concurs muzical vom obtine cateva rezultate frumoase, care sa ne rasplateasca munca.

– De cand il cunoasteti pe domnul director Viorel Stoica, Presedintele Festivalului Tineretii?

– Il cunosc pe domnul Viorel Stoica din anul 2008, atunci  cand am avut deosebita  placere de a-l intalni la Costinesti cu ocazia desfasurarii Festivalului International de Muzica  Usoara – editia a IV-a.

– Ce functie ati avut anul trecut in cadrul Festivalului International de Muzica  Usoara ?

– In cadrul Festivalului Tineretii editia a IV-a, Costinesti – 2008, am indeplinit functia  de Director  muzical.

– Cum v-ati implicat in organizarea preselectiilor?

– In anul 2008, in luna mai, am organizat la Buzau, cu sprijinul autoritatilor locale si al Inspectoratului Scolar Judetean, preselectia pentru Festivalul Tineretii, iar in anii urmatori ati vazut pe viu cum am pus si eu o mana de ajutor. Pot sa adaug  cu  bucurie ca elevii buzoieni, participanti au obtinut rezultate deosebite, cu care ne mandrim, si sper ca si in acest an sa avem cel putin aceleasi frumoase rezultate ca la editiile anterioare.

– Ce va propuneti ca director muzical al Festivalului  Tineretii ?

– Anul acesta, ca elemente de noutate au aparut, in afara de muzica usoara, sectiuni noi  cum ar fi: interpreti de muzica populara, formatii rock si dansuri moderne. Copiii din judetul Buzau vor participa anul acesta in afara de sectiunile interpreti muzica usoara si creatie, si la sectiunea interpreti muzica populara,  unde speram sa obtinem rezultate deosebite.

– Ce proiecte  culturale europene aveti in vedere pentru viitorul apropiat?

– Institutiile europene de cultura au creat un cadru favorabil schimbului cultural  prin organizarea de manifestari, concursuri si festivaluri internationale, cuprinse intr-un calendar specific statelor Uniunii Europene. Romania este parte integranta a acestor proiecte si poate participa in mod egal cu celelalte state la implementarea si derularea cu succes a acestor  proiecte, pentru care-mi doresc ca elevii buzoieni sa reprezinte  cu succes  in cadrul acestor proiecte culturale europene atat judetul Buzau, cat si Romania.

– Pentru ziarul Festivalul Tineretii ce spuneti cititorilor?

– Sa fie alaturi de noi si sa se bucure de frumusetea si succesul tinerilor nostri copii, care vor deveni, unii dintre ei, artistii profesionisti de maine.

Marin Voican-Ghioroiu

Lasati un Comentariu